Wie op Linkedin een social media adviseur zoekt, kan kiezen uit bijna 3000 mensen. Social media is het nieuwe evangelie.
Er zijn inmiddels zelfs meer sociale media profeten dan priesters in Nederland. En zoals bij elk evangelie is het een broedplaats voor zieners, visionairs en opportunisten. Een artikel in Adformatie was erg treffend. Ondanks het enorme aanbod, konden de geïnterviewde experts maar een handvol bureaus benoemen die echt het onderscheid maken. En dat is toch opmerkelijk. Want als je op managementboek.nl zoekt op social media, dan kom 818 boeken over social media; voor medici, voor sportverenigingen, voor kids, voor de kerk, voor scholen, voor ZZP-ers en ga zo maar door.
28 social mediamodellen
Het lijkt er bijna op dat elke doelgroep een aparte social media benadering nodig heeft waar je vervolgens ook nog een boek vol over kan schrijven. En als je er niet meer uit komt, kun je nog altijd het recente boek van Bart van der Kooi met daarin 28 verschillende social mediamodellen, raadplegen. Ik geloof dat de reclame industrie er decennia over heeft gedaan om met een vijftal waardevolle modellen te komen. Het tekent de onzekerheid in de markt over social media. De honger naar kennis en context is dan ook erg groot en alle kleine beetjes helpen om meer houvast te krijgen op dit nieuwe fenomeen. Helaas is het daarmee ook een vrijbrief voor uitgevers om een vrachtlading aan boeken over dit onderwerp te publiceren.
De mens laat zich lastig vatten in een model
Maar eigenlijk is dit heel raar. Want wij mensen zijn toch van nature sociale wezens? Hoe komt het dan toch dat wij, als het om professionele communicatie gaat, in een kramp verschieten en alle basale omgangsregels vergeten? Moeten wij nu echt al die 818 boeken gaan lezen om erachter te komen hoe en waarom mensen met elkaar communiceren? Blijkbaar wel, want menige post of tweet komt niet verder dan een raar plaatje, een onnodige aanbieding of een flauwe inhaker op de zoveelste bijzondere dag op de wereldkalender. Des te meer kanalen we hebben om met elkaar te communiceren, des te minder we elkaar te vertellen hebben. Wellicht hebben we het ook aan ons zelf te danken. Door social media onder te brengen bij stagiaires, schoolverlaters of IT-ers. Door ons volledig te focussen op likes, engagementscores en social mentions, zijn we vergeten dat de mens zelf centraal moet staan. En die laat zich nu eenmaal lastig in een model of een lijstje met tips & trucs vatten.
Leg al die sociale media bijbels dan ook gewoon opzij en kijk eens goed naar je eigen sociale mediagedrag en dat van je sociale omgeving. Daar leer je waarschijnlijk meer van, dan al die 818 boeken bij elkaar. Diegenen die geen behoefte aan zelfreflectie hebben, adviseer ik om de site whatthefuckismysocialmediastrategy te raadplegen. Dan heb je in ieder geval een strategisch kader om lekker verder aan te blijven rommelen.
Comments